Data publikacji: 2017-11-01

W jaki sposób dobrać właściwy olej do mojego auta?

Olej silnikowy smaruje jednostkę napędową podczas pracy, odpowiada za uszczelnienie części ruchomych, chłodzi i utrzymuje silnik w odpowiedniej kondycji technicznej. Dlatego ważne jest dobranie odpowiednich parametrów oleju do silnika w naszym samochodzie.

Aby ułatwić to zadanie użytkownikom, producenci olejów wprowadzili oznaczenia, które mówią nam o klasie, jakości i lepkości oraz o innych parametrach, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Podstawową zasadą jest stosowanie w samochodzie oleju o odpowiednich parametrach zalecanych przez producenta. W przypadku silników benzynowych i diesla, normy jakie powinien spełniać olej znacząco się różnią, natomiast w większości przypadków oleje spełniają jedne i drugie wymogi. Nie oznacza to jednak, że każdy olej można zastosować w każdym samochodzie, przed jego zakupem należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych parametrów.

Jaki olej do silnika benzynowego, a jaki do diesla?


Dobór odpowiedniego oleju w dużym stopniu zależy od konstrukcji jednostki napędowej. Jeśli posiadamy samochód z silnikiem diesla wyprodukowany po 2004 roku, możemy się spodziewać, że został on wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Musimy też dowiedzieć się czy nasz samochód nie posiada katalizatora trójfunkcyjnego TWC, systemu wtrysku Common Rail lub turbodoładowania.

Powyższe informacje pozwolą nam na odpowiedni dobór oleju. Wszystkie dane odnoście tego, jaki silnik został zamontowany w naszym aucie możemy znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, lub na specjalnych tabliczkach/naklejkach znamionowych umieszczonych zazwyczaj pod maską. W przypadku silników diesla wyposażonych w filtr DPF, na naklejce musimy znaleźć biały kwadracik z wartością liczbową w środku. Jeśli widnieje tam wartość od 0,5 do 0,75 to informacja dla nas, że posiadamy filtr DPF, jeśli wartość jest powyżej 1, takiego filtra nie posiadamy. Oczywiście lepiej tę informacje jeszcze zweryfikować, np. podczas wizyty w warsztacie lub w książce obsługi auta.

W autach wyposażonych w filtr cząstek stałych klasa oleju jest kluczowa. Zastosowanie oleju o nieodpowiednich parametrach może przyspieszyć proces zatykania się filtra. W takim przypadku nie pomoże nawet zalecane przeczyszczanie filtra jazdą na wysokich obrotach (np. po autostradzie). Filtr ulegnie trwałemu zapchaniu, a jego wymiana może okazać się kosztowna. Nasz budżet może zostać uszczuplony wówczas kwotą od 4000 do 10000 zł, w zależności jaki model samochodu posiadamy.

Jednak nie tylko samochody wyposażone w filtr cząstek stałych wymagają zastosowania odpowiedniego oleju silnikowego. Z równą starannością powinniśmy dobierać olej gdy eksploatujemy samochód sportowy, czy zabytkowy. Przebieg samochodu to ważny parametr w przypadku doboru oleju silnikowego, jeśli nasze auto zasilanej jest gazem LPG także powinniśmy dobrać odpowiedni olej.

Jaki olej wybrać? Wszystko zależy od tego, jaki posiadamy samochód


Oleje syntetyczne są najbardziej zaawansowane i częściej stosowane od półsyntetycznych i mineralnych. Charakteryzują się lepszymi parametrami: mniej zmieniają lepkość podczas zmian temperatury, lepiej odprowadzają ciepło z silnika, umożliwiają większą oszczędność paliwa i mniejsze zużycie podzespołów.

Jeśli jednak posiadamy samochód, który ma już kilkanaście lat, jego przebieg wskazuje, że jednostka napędowa może nie być w najlepszej kondycji, a dodatkowo nie wiemy jakiego oleju używał poprzedni właściciel, należy wówczas zdecydować się na olej półsyntetyczny lub mineralny. Jest to bezpieczniejszy wybór.

Jeśli w naszym samochodzie posiadamy natomiast instalację gazową, musimy mieć na uwadze, że w samochodach takich zaleca się eksploatację oleju krótszą o 25%. Ma to związek z większą zawartością siarki w takim paliwie i wyższymi temperaturami pracy jednostki napędowej. Wielu producentów olejów oferuje produkty dedykowane do samochodów zasilanych gazem LPG.

Podczas zakupu oleju powinniśmy zwrócić uwagę także na markę. Oleje renomowanych producentów są droższe, ale mając na uwadze żywotność naszego silnika nie powinniśmy oszczędzać na wyborze. Markowe oleje nie tylko charakteryzują się lepszymi parametrami. Ich przewagą są przede wszystkich najnowocześniejsze technologie zapewniające ochronę wszystkim podzespołom silnika.

Co to jest lepkość i jakość oleju?


Dobierając olej do silnika swojego samochodu możemy być zdezorientowani mnogością oznaczeń na etykietach. Natomiast najważniejsze dla nas jest, aby stosować się do zaleceń producenta i wybierać olej dedykowany do naszego typu silnika. Warto jednak wiedzieć czym są najważniejsze parametry oleju, a więc jakość i lepkość.

Lepkość oleju – określa opery leju przed płynięciem. Wartości podane na opakowaniu oleju to klasyfikacja SAE. Indeks z literą W określa lepkość w niskich temperaturach, np. 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Drugi indeks pozbawiony litery W określa lepkość w wysokich temperaturach np. 20, 30, 40, 50, 60. W tym przypadku im lepkość ma niższą wartość, tym mniejszy jest opór oleju, a więc mniejsze są straty mocy silnika. Z kolei wyższa lepkość daje lepsze zabezpieczenie silnika przed zużyciem. Lepkość oleju musi zatem być pewnym kompromisem między tymi skrajnymi wymaganiami.

Jakość oleju: w przypadku tego parametru najczęściej stosowanym podziałem jest ten opracowany przez Amerykański Instytut Naftowy – API (American Petroleum Institute). Dla silników benzynowych klasa oleju zaczyna się od litery S i kończy kolejnymi literami, np. SD, SF, SJ, SM. Im dalsza litera alfabetu, tym lepszej klasy olej.

Olej do silników wysokoprężnych ma oznaczenie C i drugiej litery. Analogicznie jak w silnikach benzynowych klasa oleju rożni się wraz z kolejnymi literami alfabetu. Jeśli posiadamy w swoim samochodzie silnik wysokoprężny z filtrem cząstek stałych i turbodoładowaniem warto zdecydować się na olej nikopopiołowy np. Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40.

Systematyczność na wagę złota


Wymiana oleju może wydawać się czynności prostą, ale ważne jest aby została przeprowadzona z dbałością o szczegóły. Dlatego najlepiej tę czynność zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi. Po pierwsze ważne jest, aby podczas serwisu spuścić maksymalnie dużą ilość zużytego oleju, którego parametry nie gwarantują odpowiedniej ochrony silnika. Nie można też zapominać o wymianie filtra oleju. Ostatnią czynnością jest zalanie silnika odpowiednią ilości świeżego oleju i sprawdzenie szczelności całego układu.

Jaki przebieg determinuje wymianę oleju? W tej kwestii powinniśmy postępować zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku większości nowych samochodów olej silnikowy wymienia się po 30 tys. km lub co rok. Ważne jest bowiem, aby olej w silniku nie był wyeksploatowany i w pełnym zakresie spełniał swoje funkcje. Zużyty olej nie gwarantuje utrzymania filmu olejowego chroniącego najbardziej obciążone elementy silnika, a pogorszenie się jego parametrów może powodować szybsze zużywanie się jednostki napędowej i większe spalanie. W trakcie eksploatacji samochodu pomiędzy wymianami oleju powinniśmy co kilka tysięcy km sprawdzić jego poziom. Jeśli stwierdzimy ubytki, powinniśmy uzupełnić niedobór olejem tego samego producenta i o takich samych parametrach.